Nye produkter lanseres hele tiden! Følg med på nyheter!

På løpetur i byen: 10 flotte løpeturer i Oslo

Fra joggetur på Aker Brygge i Oslo, som er en av våre 10 løpeturer.

Lengter du etter å komme deg ut i marka, eller vil du oppleve Oslos yrende byliv fra et annet perspektiv? En joggetur i Oslo er en helt unik måte å utforske hovedstaden på. For å få en bedre opplevelse av løpeturen, anbefaler vi å bytte løpesko hver 750km – 1000km. Under har vi samlet de gode alternative løpeturer for deg, enten du trenger en utfordring eller bare ønsker å komme i gang. Følg Dano på instagram og fortell oss hvilken løpetur du valgte!

1. Maridalsvannet rundt

Lengde: Ca. 13 km
Passer for: Alle nivåer

Å løpe rundt Maridalsvannet er en klassiker i Oslos løpemiljø, her løper du i rolige naturskjønne omgivelser med utsikt over Maridalsvannet. Løypa byr på variert terreng og går hovedsakelig langs grusvei med kun et kort stykke på asfalt. Husk å kle deg etter været, Oslo kan by på alle fire årstider på én og samme dag. Sjekk værmeldingen og kle deg lagvis slik at du kan justere etter forholdene.

Løpeturen starter ved parkeringsplassen rett før Oslo kommunes vannbehandlingsanlegg. Løp over Dausjøelva og følg veien til du møter på Maridalsveien hvor du så tar til venstre. Her løper du et kort stykke med litt trafikk. Ved ruinene til Margareta kirken tar du av inn på sti til høyre. Her løper du igjennom frodig mark til du kommer ut på Gamle Maridalsvei hvor du tar til venstre og deretter til høyre over Hammeren bru. Etter bruen tar du til høyre inn på grusvei. Følg den til du kommer til en bom, hvor du tar til venstre. Videre følger du et lett kupert stykke igjennom skog før du møter Maridalsveien igjen. Her skal du krysse over for å komme inn på gangvei igjen. Følg gangveien til du møter Akerselva som du krysser på en lang og smal bru.

Kartutsnitt av løypen Maridalsvannet rundt.

2. Sognsvann rundt

Lengde: Ca. 3,7 km
Passer for: Nybegynnere

En populær og lett tilgjengelig rute for alle aldre og ferdighetsnivåer. Sognsvann rundt er ideell for deg som ønsker en kort løpetur i naturskjønne omgivelser. Løper du på en solskinnsdag i helgen kan du risikere å løpe litt i kø eller bli fristet til å avkjøle deg med en dukkert i vannet.

Løypa starter rett ved Sognsvann t-bane stasjon og tar deg rundt vannet. Alle turveiene her er uten biltrafikk.

3. Voldsløkka

Lengde: 1000m eller 1500m
Passer for: Alle

Voldsløkka er populært for løpere i alle aldre og på alle mulige nivåer med sin sentrale beliggenhet og gode fasiliteter. Oslo har et blomstrende løpemiljø med flere løpeklubber og grupper som møtes regelmessig. Å delta i en gruppe kan gi ekstra motivasjon og være en fin måte å møte nye mennesker med samme interesse. På ettermiddagene på Voldskøkka arrangeres det ofte løping i regi av løpegrupper på blant annet Strava og Facebook.

Her kan du velge mellom runder på 1000 eller 1500 meter som gjør det enkelt å måle distanse uten noe ekstra utstyr og ypperlig for intervaller. Underlaget på Voldsløkka er fin grus.

4. Trapper i Oslo

Lengde: Etter eget ønske
Vanskelighetsgrad: Krevende
Passer for: Deg som ønsker bedre kondisjon, spenst og styrke.

Trappeløp er vondt, men effektivt. Uansett hvor du befinner deg i Oslo, vil du sannsynligvis finne en trapp å trene i. Byen har stor variasjon i høydemetre, og derav mange trapper å bruke til dette formålet. Her er noen vi liker ekstra godt:

Svartdalstrappa
Langs Alnaelva, i Svartdalen finner du Svartdalstrappa med 69 trinn. Den har type, lange trinn og er omgitt av en urskog som gjør den perfekt å kombinere med skogsløping.

Skibakketrappa
Langs Akerselva, rett ved Nydalsdammen finner du Skibakketrappa med sine 228 trinn. Begir du deg ut på denne må du være klar for en seig og utfordrende økt!

Trappen i Tøyenparken
I Tøyenparken nedenfor Tøyenbadet, mot høyre, finner du denne trappa på 79 trinn. Denne er perfekt for deg som ønsker å prøve deg på trappeintervaller i Oslo.

Svartedalstrappa med sine 69 dype og lange trinn omgitt av urskog

5. Bygdøy

Lengde: 7-12 km
Passer for: Alle

En løpetur på Bygdøy er absolutt å anbefale, spesielt på sommerhalvåret. Her finnes det flere løyper langs kysten med god utsikt over Oslofjorden. På varme dager er det ypperlig å avkjøle seg med et bad underveis, for eksempel på Huk eller Paradisbukta. Å ta joggeturen på Bygdøy gir deg også et innslag av både kulturhistoriske severdigheter, eksklusive villaer og vakker natur. Dersom du tar løpeturen i skumringen eller mørket, sørg for å ha på deg refleks og lys. Det finnes uendelig med klær som har refleks på seg, for eksempel denne løpevesten fra Röhnisch, det kan være verdt investeringen om du løper mye i skumringen eller mørket. Oslo er en trygg by, men det er alltid lurt å være oppmerksom på omgivelsene.

Vår løype starter ved Ferd Stadion ved E18 og går langs jordene ut til Bygdøy Sjøbad og fortsetter videre forbi Paradisbukta. Fortsett så til du kommer til Huk og inn til Folkemuseet. Følg grusveien videre til Oscarshall og tilbake til utgangspunktet. Denne turen er ca. 7km, men du kan følge andre stier eller utvide løypen til Kongeskogen for å enkelt komme over 10km.

6. Nordmarka

Lengde: Etter eget ønske
Vanskelighetsgrad: Alle nivåer
Passer for: Deg som vil komme ut av Oslogryta i skog og mark.

Nordmarka byr på endeløse muligheter for løpeturer i skog og mark. Her kan du følge en av de mange merkede løypene, eller du kan velge din egen vei og følg den smaleste stien og la den lede deg ut på villspor i Nordmarka. DNT har flere merkede løyper som kan ta deg rett til en god kopp kakao eller nystekte vafler. Selv om du har dine favorittruter, ikke vær redd for å utforske nye områder. Oslo har en rikdom av stier og veier som er perfekte for løping, og det er alltid spennende å oppdage nye ruter.

Vår favoritt er en rundtur over Bjørnsjøhelvete på ca. 15km som starter der «Gamle Nordmarksvei» går oppover mot Fagervannsåsen. Etter ca. 1km er det bare å følge blåmerka sti og skilting mot Bjørnholt langs Kamphaugåsen. Etter ca. 2km på stien krysses Nordmarksveien, og etter ytterligere 1km i furudominert vegetasjon er det skiltet ned til Bjørnshelvete og Ullevålseter. Den blåmerka stien fortsetter opp til Holsledningene og en bra bit under kraftledningene før den skjærer over til skiløypa som kommer fra Kikut. Denne følges til stien fra Lørenseter møtes. Følg så stien sørover til Østre Aurtjern og over til skogsveien som følges 1km til Ullevålseter. Derfra er det ca. 1km til Skjærsjødammen, om du startet der. Dersom du ønsker flere treningsrelaterte tips eller vil bli varslet om gode nyheter, meld deg på vårt nyhetsbrev!

7. Aker Brygge

Lengde: Ca. 5 km
Passer for: Alle

Å ta løpeturen på Aker Brygge gjennom sentrum og langs bryggekanten er perfekt for deg som vil kombinere sightseeing med treningen. Her finner du turister som vandrer fra museum til galleri, barn som nyter en is i solen og dresskledde menn som går i kappgang til neste møte.

Vi starter løpeturen ved Skur 13 og tar en rundtur på Tjuvholmen før vi følger gangpassasjen som går langs vannet på Aker Brygge og bort til Rådhusplassen. Derfra følger vi veien langs kanten og videre til Akershus Festning. Derfra kan du velge å krysse over Kontraskjæret på vei tilbake.

8. Frognerparken

Lengde: Ca. 4,5km rundt parken
Passer for: Alle

Frognerparken er et populært løpested omgitt av Gustav Vigelands imponerende skulpturer. Parken har brede stier og underlaget varierer mellom fin grus og asfalt/stein. Tar du joggeturen rundt parken har du en løype på underkant av 5km. Du finner også flere korte og lengre runder som passer perfekt til intervaller.

Frognerparken er et utmerket løpested med sine flotte skulpturer og brede stier.

9. Løping langs Akerselva

Lengde: Ca. 8km hver vei.
Passer for: Mosjonister

Sentralt i Oslo går Akerselva fra Grønland til Maridalsvannet. Her er du midt i byen og kan samtidig kjenne og føle på roen til elven mens du løper ved dens side. Stien er populær blant løpere og turgåere med jevn stigning hele veien opp til Maridalsvannet. De nedre delene av stien er asfaltert, men fra Sagene til Maridalsvannet er det grus. Husk at ved lengre løpeturer er det viktig å holde seg hydrert. Ta på et løpebelte som rommer en liten snack og en lett drikkeflaske eller planlegg stopp for en drikkepause, for eksempel kafeer eller drikkefontener.

Vår beste løperute er å starte turen nederst i Akerselva ved Vaterlandsparken og ta løpeturen i retning Maridalsvannet. Er du ute etter en lang økt trenger du ikke snu når elven slutter, men fortsette rundt eller langs Maridalsvannet. Det harde arbeidet blir belønnet med en slak nedoverbakke hele veien tilbake.

Å løpe langs elven gir en egen ro, turen er tilgjengelig sommer som vinter.

10. Løping i Ekebergparken

Lengde: Varierer etter valgt rute
Vanskelighetsgrad: Lett til middels
Passer for: Mosjonister

Å ta løpeturen opp til Ekebergparken tilbyr en kombinasjon av skulpturer og historiske severdigheter i naturlige omgivelser. Det er en rekke stier å velge mellom for enkelt å sette en distanse som passer deg og ditt nivå. Kommer du løpende fra sentrum får du også med deg noen gode drag i trappene på vei opp til parken.

Vår rute starter med en runde rundt Middelalderparken før vi løper til trappene som tar deg på stien som fører opp til Ekebergparken. Trappene/stien starter like ved Dildonissen i enden av Konows gate. Derfra følger du stien opp til Ekebergrestauranten og videre til husdyrparken og rundt Ekebergsletta. Dette er stedet hvor Norway Cup arrangeres om sommeren. Derfra følger du den svingete Valhallveien ned til Ekebergveien som tar deg tilbake til Konows Gate.

Langs stiene rundt Ekebergparken er det fint å ta seg en pause og nyte utsikten over Barcode.